SEO

Hvad er metatags, og har det stadig en indflydelse på din SEO?

metatags og seo

Metatags bruges som elementer i HEAD-området ved oprettelse af HTML- eller XHTML-websider for mere præcist at beskrive indholdet af en side. Disse tags kaldes synonymt meta-elementer. Metatags giver yderligere information om en side, såsom dens forfatter, en kort beskrivelse eller sproget på websiden til browsere, søgemaskiner eller andre webtjenester.

Metatags er relevante for søgemaskiner

Metatags er normalt usynlige for besøgende på en webside, men de giver søgemaskinerne vigtige oplysninger til indeksering og hjælper dem med at kategorisere et websted korrekt.

I søgemaskineoptimeringens tidlige dage var metatags stadig en vigtig rangeringsfaktor og derfor uundværlig. Brug af metatags gjorde det relativt nemt at påvirke en sides placering i søgeresultaterne. I mellemtiden har de fleste metatags dog mistet meget af deres betydning for placeringen af et websted. Ikke desto mindre er flere metatags stadig vigtige og bør ikke forsømmes eller glemmes, når du opretter en hjemmeside.

Metatags kan både have positive og negative virkninger

Det er generelt en dårlig idé at inkludere en liste over søgeordsvarianter med samme betydning i dit metatag, da disse naturligvis er spammy, modvirker de kliks, og kan få dig til at blive straffet. Tilsvarende er det dårligt at genbruge dit websteds vigtigste søgeord i hvert metatag, selvom det ikke resulterer i en straf, fordi det udvander autoriteten for de sider på dit websted, der virkelig målretter mod disse sætninger.

Naturlig søgeordsblanding, der involverer flere begreber, der vil blive grebet synergistisk ind i indholdet, er dog en god idé, fordi det hjælper dig med at fange trafik til long tail-søgninger.

Alt om metatags

Metatags er placeret i HTML (mere præcist i hovedet af dit HTML-dokument) og er kun synlige for søgemaskiner. Der er dog forskellige slags metatags, og ikke alle fungerer på samme måde. Nogle er værd at tage sig tid til at optimere i SEO, mens andre ikke er så nyttige, som de plejede at være.

Dette indlæg har til formål at give dig flere detaljer om, hvordan disse metatags kan påvirke din SEO.

#1 Sidetitel, hvad er det?

Sidetitel, også kendt som titel-tags er de vigtigste tags, som du bør fokusere på. De har en reel indflydelse på dine søgemaskiners resultater og din sideplacering. Desuden er de de eneste tags, der er synlige for dit publikum, øverst i din browser, så det er nødvendigt at udfylde dem på den rigtige måde. Det har den fordel at fortælle præcis, hvad din side handler om med en sætning.

Hvad er god praksis?

  • Brug din primære søgeordssætning, du tror ​​din målgruppe vil søge efter i søgefeltet.
  • Skriv en titel på 60 tegn for at respektere Google-titlens længde.
  • Foretræk longtail-sætninger: de har fordelen at målrette mod den ideelle målgruppe og optimere din placering på et specifikt felt. Hvis du kun bruger et søgeord, vil du miste den brede vifte af resultater, der er relateret til det pågældende søgeord

#2 Meta beskrivelse, hvad er det?

Metabeskrivelse er en meget relevant data at indsætte i din HTML. Det informerer søgemaskinerne i et lille resumé, hvad din side handler om. Det går længere end title-tagget ved at vise mere indhold til dine besøgende i SERP.

Selvom Google har sagt, at søgeord i din metabeskrivelse ikke påvirker din placering, kan det tvinge besøgende til at klikke på dit websted gennem SERP, hvis søgeordene er dem de leder efter. Så metabeskrivelse betyder ikke noget for dets søgeord, men for hele dets betydning!

Hvad er god praksis?

  • Indsæt et tilpasset beskrivelse sætning: du har ret til at ændre det; ellers vil søgemaskiner vise de første sætninger af din sideindhold.
  • Overhold den anbefalede længde: SERP viser mellem 150 og 160 tegn. Over denne længde vil dit indhold blive skåret.
  • Undgå at duplikere meta beskrivelser: Hvis alle dine meta beskrivelser ser ens ud, vil det skabe duplikeret indhold og for det andet afskrække dit publikum til at åbne din side.
  • Brug ikke anførselstegn i din beskrivelse: Google vil afskære dem. Så hvis det er nødvendigt, så brug enkelte anførselstegn i stedet for dobbelte.

#3 Nøgleordets metatag

Nøgleordstags betyder ikke længere noget, da det tidligere blev betragtet som et kritisk element i SEO. Fyldningsstrategier har ført til at slette dette element til søgemaskinens kriterier. Bing er nu den eneste, der belønner nøgleordstag, men det bruger det bare til at finde spamindhold. Så du skal ikke bekymre dig om at tilføje dem, og du vil spare tid!

#4 Meta Robots Attribute, hvad er det?

Denne meta informerer søgemaskinen om, hvad den skal gøre med dine sider. Der er to forskellige: Den første er indeks/noindex, eller en måde at fortælle søgemaskinerne om at vise din side i søgeresultaterne eller ej. Den anden, follow/nofollow, betyder, om søgemaskinerne skal overveje og følge dine links til den næste side eller ej.

Hvad er den bedste praksis?

  • Hvis du vil have bots til at gennemgå dit websted fra hovedsiden og derefter til de resterende, skal du bruge “Indeks, Follow”
  • Hvis du vil have bots til at gennemgå din hovedside, men ikke de andre, skal du bruge “Index, NoFollow”
  • Hvis du ønsker, at bots ikke skal gennemgå hovedsiden, men de resterende, skal du bruge “NoIndex, Follow”
  • Så, hvis du ønsker, at bots ikke skal gennemgå hverken din hovedside og de andre, skal du bruge “NoIndex, NoFollow

#5 Forfatterskab

Forfatterskabsresultater, der før blev belønnet i søgeresultater og rangordnet indhold ved hjælp af rel=author, tæller ikke længere. Årsagen er, at det ikke gav værdi nok i forhold til mængden af ​​ressourcer, der kræves for at behandle dataene. Faktisk fik forfatterskab tagged et par få brugere, og blev derefter betragtet som ikke længere relevant af Google kort efter implementeringen.

Hvordan optimerer du dine metatags?

Metatag-optimering kan være tidskrævende, når du håndterer en stor hjemmeside eller endda for at overvåge eksisterende. For at vide, om alle dine meta er godt organiseret og udfyldt, bør du bruge et SEO-værktøj til revision. Nogle af de bedste værktøjer som vi har prøvet er SEMRush og Moz, det koster et månedlig beløb, men giver mulighed for nemt at tjekke dine metatags ydeevne og at opdage, hvilken meta der skal optimeres.

Har du brug for mere rådgivning med hensyn til dine meta tags, så tilbyder MyOnline rådgivning, samt analyse og optimering af dine metatags. Kontakt os i dag for et uforpligtende tilbud.