Din hjemmeside er den digitale repræsentation af din virksomhed. Uden et professionelt webdesign, vil du sandsynligvis få brugerne til at arbejde for hårdt for at få den information, de er kommet til webstedet for at finde, hvilket kan resulterer i at de får en negativ oplevelse med dit brand – og de vender sandsynligvis ikke tilbage.
Professionelt webdesign til bedre brugeroplevelse
Hvad mange virksomheder har en tendens til at glemme er, at en brugervenlig og professionelt webdesign til din hjemmeside, er et must for at opbygge positiv brandbevidsthed. Hvis du bemærker, at trafikken på din hjemmeside fortsætter med at stige uden stigning i konverteringer, eller din hjemmeside har en høj afvisningsprocent, så fungerer din hjemmeside muligvis ikke til din fordel.
Brugeroplevelsen er præcis, hvad det lyder som det burde være: den samlede oplevelse, en person har med et sted, et produkt eller et digitalt aktiv såsom et websted. Så hvad er det der gør en hjemmeside til en god hjemmeside?
Tips til at få professionelt webdesign til at fungere for dig
Selvom hver virksomhed er unik, er der et vist flow og funktionalitet, som folk forventer, når de besøger en hjemmeside. Når alt kommer til alt, er de der af en grund! Uanset om du har en e-handelsbutik eller et servicebaseret virksomheds hjemmeside, skal du opbygge positive interaktioner ved det første kontaktpunkt med dit brand. Her er nogle forbedringer, du kan foretage på din hjemmeside for at konvertere dine besøgende til kunder.
Professionelt webdesign og kontakt information
Når besøgende er på dit websted, vil et professionelt webdesign gøre det nemt for dem at kontakte dig – uanset om det er telefonisk, personligt eller via en e-mail/online kontaktformular. Hvis besøgende ikke kan finde disse oplysninger, er der større sandsynlighed for, at de forlader din side og henvender sig til din konkurrent.
Telefonnummer – Sørg for, at dit telefonnummer er stort, letlæseligt og på hver side. Det er også en god idé at bruge klik-for-opkald-kodning for at gøre opkald nemmere på mobile enheder.
Kontaktformular – Mange leder efter produkter/tjenester efter normal åbningstid, hvilket gør det vigtigt at inkludere en kontaktformular på hjemmesiden. Kontaktformularer skal være korte (3-4 felter hvis muligt) og lette at udfylde. Hvis det er muligt, tilføj en kontaktformular til hver service-/produktside – så folk kan kontakte dig uden at skulle gå til en anden side.
Adresse – Din adresse bekræfter, at besøgende ser en lokal virksomhed, hvilket ofte er hensigten med søgninger. Nogle besøger muligvis dit websted blot for at finde din adresse, så gør disse oplysninger nemme at finde og læse.
Se vores samling af professionelle webdesigns
Elementer som er afgørende for at konvertere kunder
Skriv unikt indhold
Oprettelse og udsendelse af indhold for et professionelt webdesign er et must for lokale virksomheder. Dette betyder dog ikke kopiering og indsættelse fra en anden hjemmeside. Dette er kendt som duplicate content – og er en af de hurtigste måder at blive straffet af søgemaskiner på.
Søgemaskiner er grådige; de vil have kvalitet og kvantitet, når det kommer til indhold!
Unikt indhold kan komme i mange former. To af de nemmeste måder at få indhold på er ved at skrive om din virksomhed og dine tjenester/produkter.
Skriv om din virksomhed
Uanset om det er en Om-side, Team-side eller en blog om virksomhedsopdateringer, så føj den til din hjemmeside. Dette er fantastisk indhold, ikke kun for søgemaskinerne, men også for besøgende på dit websted.
Skriv om dine tjenester/produkter
Sælger du råvare til restauranter, eller er du en restaurant der serverer retter?
Besøgende og søgemaskiner ønsker specifikke oplysninger om dig for at hjælpe dem med at træffe en beslutning. Giv så mange detaljer som muligt for at vise, at dine tjenester/produkter er bedre end dine konkurrenter.
Brug stærk opfordring til handlinger
Professionelle webdesigns skal har mindst en opfordring til handling. En opfordring til handling er præcis det: en sætning, der inspirerer til handling hos en bruger. “Ring nu”, “Få et tilbud” eller “Tilmeld dig” er almindelige CTA’er eller opfordringer til handling. Disse er beregnet til at guide brugeren til at foretage en konvertering på dit websted. Det svarer på “Hvad nu?” spørgsmål, der ofte stilles, når en besøgende er klar til at træffe en beslutning. Gør det så nemt som muligt for kunderne at kontakte dig ved at bruge stærke opfordringer til handling, der leder dem til næste trin.
Integrer professionelt webdesign med dine værktøjer
Din hjemmeside skal ikke kun være brugervenlig for dine besøgende/kunder, men også for dig. Ved at integrere værktøjer, som kan hjælpe dig på dit websted, maksimerer du dit marketingpotentiale. Inkluder f.eks. en mere avanceret booking system, for at øge antallet af konverteringer. Lad os sige du er på en tandlæges hjemmeside, og deres booking system viste at de havde en tandrensning til rådighed kl. 16.00, ville du så ikke være mere tilbøjelig til at planlægge dit tandlægebesøg?
En anden idé er at integrere et CRM system. CRM er en forkortelse af Customer Relationship Management og handler om at arbejde aktivt med kunderelationer. Mange virksomheder er begyndt at gøre dette for at hjælpe dem med at administrere deres kundeemner og salg. Dette kan spare dig tid, da potentielle kunder udfylder en kontaktformular, bliver de automatisk tilføjet til dit CRM, og kan derefter også tilføjes til dit nyhedsbrev (hvis du har denne opsætning).
Brug WordPress
Hvis du tænker på at opdatere din hjemmeside, fordi den ikke er let at arbejde med, så er det måske på tide at tænke på et redesign af hjemmesiden. Opdatering til et nyt styringssystem som WordPress, vil hjælpe dig med at administrere dit indhold, billeder, videoer og andre data uden at skulle lære HTML og kodning.
Byg for at informere
Kort sagt, både funktion og form skal være i top, når du får en ny hjemmeside til din virksomhed. Det skal hurtigt svare på “Hvem”, “Hvad”, “Hvornår”, “Hvor” og “Hvorfor” for at finde et nyt produkt eller brand. Lad være med at få dine brugere til at gætte eller arbejde for at finde det, de har brug for.
I alt er webdesign en kompleks disciplin, der kræver en dyb forståelse for en række forskellige områder. Men med den rette viden og erfaring kan du skabe et website, der er tilpasset din målgruppe og understøtter dit brand på en effektiv måde. At investere i godt webdesign kan også være en god måde at skille sig ud fra mængden og opbygge en stærk online tilstedeværelse.
Interesseret i at få en ny hjemmeside, der er bygget med professionelt webdesign? Kontakt vores webdesign eksperter hos MyOnline.
5 grunde til at holde dit professionelle webdesign simpelt
1. Det giver en bedre brugeroplevelse
Når nogen kommer til din hjemmeside, bør de nemt og hurtigt kunne finde det, de leder efter. Og det er præcis den slags oplevelse, du kan give dine besøgende med et simpelt webstedsdesign.
Hvis dit webdesign er for kompliceret, kan det få dine besøgende til at spekulere på, hvad de skal gøre som det næste eller gå på jagt efter det de leder efter. Dette skaber ikke ligefrem den bedste oplevelse for dem, og ikke alt for mange vil lede længe, før man beslutter sig for at gå videre til din konkurrence.
Uanset om du ejer et malerfirma eller en online smykkebutik, har du mere end et par konkurrenter online, der håber at kunne arbejde med præcis de samme kunder som du gør. Det er vigtigt ikke at give dine besøgende en grund til at søge andre steder.
Ikke alene vil et simpelt og professionelt webdesign give en bedre oplevelse for dine kunder, men det vil også spare dig for en masse smerte og frustration, når du bygger eller laver ændringer på din egen hjemmeside. Simple websteder er meget nemmere at bygge end mere komplicerede websteder, og de tager også mindre tid.
2. Professionelt webdesign som også fungere på mobile enheder
I disse dage søger de fleste ikke efter produkter eller tjenester fra en stationær computer; de søger fra en smartphone. Udover det, så ejer færre mennesker stationære computere, hvilket betyder at det ikke længere er valgfrit at have et websted, som ikke fungerer godt på mobilen.
Der er mange aspekter ved en mobilvenlig hjemmeside, herunder at have et responsivt design, men en af de vigtigste ting at huske på er enkelheden.
Hvis dit websted har for mange ting og indhold på en gang, bliver det svært for folk at kunne læse det på en mobiltelefon. Det vil også være svært for dem at klikke på knapper og andre links, når de klikker med en fingerspids på et alt for overfyldt websted.
3. Den indlæses hurtigere
Generelt indlæses websteder med et professionelt webdesign hurtigere end websteder, der er alt for komplicerede. Da indlæsningshastighed har en enorm indflydelse på alt, lige fra hvordan dit websted rangerer i de organiske søgeresultater til din afvisningsprocent, og den slags oplevelse du giver dine besøgende, er sidehastighed bestemt noget du bør fokusere på.
At have et professionelt webdesign er kun et aspekt af en hurtig-loading hjemmeside. Der er så mange forskellige ting, der spiller ind, inklusive den webhosting du bruger. Selv et websted med det mest grundlæggende design kan tage evigheder at indlæse, hvis du har brugt en billig og upålidelig webhost.
At gøre webdesignet af dit websted enkelt for at fremskynde det involverer at minimere billeder og anden grafik. Det indebærer også at eliminere alt unødvendigt, der kunne bremse dit websted, såsom store media eller javascripts.
4. Det fører til flere konverteringer
I sidste ende handler alt, hvad du gør online, fra annoncering på Facebook til oprettelse af opslag på sociale medier, om at få flere konverteringer. Så hvorfor ikke gøre dit websted så konvertibelt som muligt ved at holde det enkelt?
Websteder, der er for komplicerede, kan ofte blive rodet med så meget information, at sidens pointe ender med at gå tabt i roden. Men når du bruger et simpelt design, gør det det nemmere for dig at henlede dine besøgendes blik på din vigtigste opfordring til handling, som uden tvivl er det vigtigste aspekt af enhver side på dit websted.
Når dine besøgende er klar til at blive kunder, gør et professionelt design det nemt for dem at lære, hvad de skal gøre. Det forhindrer dem også i at miste interessen for at arbejde med din virksomhed og i stedet henvende sig til en af dine konkurrenter.
5. Det gør det nemmere at vedligeholde dit websted
Man har som en virksomhed to valgmuligheder, når det kommer til vedligeholdelse af ens websted – man kan betale nogen for at vedligeholde siden, eller man kan gøre det på egen hånd. At vedligeholde selv kræver at man forstår det grundlæggende, og kender til ens hjemmesides opsætning før man uden besvær kan vedligeholde den. Det kan være dyrt at henvende sig til en ekspert når ulykken sker, og endnu mere tidskrævende at fikse problemet, især hvis du er ny i webdesignverdenen.
Heldigvis har MyOnline en pakkeløsning, fra kun 149 kroner om måneden, hvor du får en hurtig webserver, domæne og vedligeholdelse. Med denne budgetvenlige pakke, beskytter vi din hjemmeside for uvelkomne angreb, holder det enkelt, køre optimeringer samt opdateringer, så du kan fokuserer på din forretning.
Uanset hvad du gør, så husk altid at holde det enkelt, når du bygger din hjemmeside. Kom godt i gang med MyOnline i dag!